מחלות זיהומיות

המופילוס אינפלואנצה b, זיהום פולשני (לא כולל דלקת עוצבה)

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

המופילוס אינפלואנצה b, זיהום פולשני (לא כולל דלקת עוצבה)

עד לאחרונה, המופילוס אינפלואנצה מסוג B נחשב לגורם המוביל של דלקת קרום המוח. אולם, ישנן עוד מגוון מחלות הנגרמות מזיהום זה כמו דלקת פרקים וזיהומים פולשניים אחרים בילדים. זיהומים אלה משפיעים על אחד מתוך 250 ילדים מגיל שנה לערך. הסיכון לזיהום הוא הגבוה ביותר בקרב ילדים ופעוטות בני 6-24 חודשים.

זיהום זה הוא מסוג גראם שלילי, הנמצא באופן טבעי בדרכי הנשימה העליונות . האבחון הקליני הסופי של הדבקה בזן חיידק זה יאושר במעבדה על ידי תרבית חיובית. לקיחת הבדיקה תיעשה בדרך כלל מנוזל סטרילי כמו נוזל שדרתי, או נוזל פלאורלי.

מהם זיהומי המופילוס אינפלואנצה מסוג B?המופילוס אינפלואנצה b, זיהום פולשני (לא כולל דלקת עוצבה)

אפיגלוטיטיס – דלקת זו יכולה להתבטא בחסימת דרכי הנשימה העליונות. היא נובעת מזיהום הרקמה האפיגלוטית והרקמה הסופרגלוטית. אפיגלוטיטיס מתרחשת בעיקר בקרב ילדים גדולים יותר (בגילאי 2-7) ולרוב מופיעה בפתאומיות עם תסמיני חום גבוה, ריור הנובע מחוסר יכולת לבלוע את הפרשות הלוע ומצוקה נשימתית המתקדמת ומתפתחת במהלך מספר שעות, עם תסמיני טכיפניאה וכחלון.

  • דלקת פרקים זיהומית – עלולה להתרחש בקרב ילדים מתחת לגיל שנתיים. בדרך כלל, הדלקת תשפיע על המפרקים הגדולים, במיוחד בברכיים, קרסוליים, ירכיים ומרפקים. הסימנים הקליניים אצל ילדים עלולים להיות פחות בולטים בהשוואה למבוגרים, אולם תיראה ירידה בטווח התנועה ובכאב.
  • צלוליטיס – המופילוס אינפלואנצה עלול לגרום לצלוליטיס בעיקר בפנים, בראש או בצוואר. רוב המקרים ייתגלו ויאובחנו בקרב ילדים בני שנתיים או צעירים יותר. בקרב תינוקות, התחלת המחלה תכלול חום.
  • דלקת ריאות – דלקת ריאות נבדלת מדלקת ריאות הנגרמת מגורמים אחרים ויכולה להסתייע ברדיוגרפיה. סיבוכים של דלקת ריאות עלולים לכלול דלקת קרום הלב, ודלקת קרום המוח.
  • פריקרדיטיס – המצגת הקלאסית של דלקת פרקידיטיס היא של ילד עם חום, ומצוקה נשימתית.
  • מחלת ילודים- מחלה זו עלולה להיות כרוכה בהתפתחות מוקדם של אלח דם. הזיהום עובר כנראה בהעברה אימהית עוד ברחם. הזיהום קשור לפגות, משקל לידה נמוך וסיבוכים אימהיים כגון קרע מוקדם של ממברנות.
  • קדחת ברזילאית (BPF) – לאחר אפיזודה מקודמת של דלקת הלחמית, ילדים עם BPF עלולים לסבול מחום ואף הלם. קדחת ברזילאית זו עלולה לחקות את תסמיני דלקת קרום המוח.
  • מחלות אחרות – מצבים רפואיים חמורים, כמו דליפה של נוזל מוחי (CSF) , מחלת לב מולדת וחוסר אימונוגלובולין, עלולים להעמיד את התינוק או הפעוט בסכנה לזיהום ע"י המופילוס אינפלואנצה. כמו כן, המופילוס אינפלואנצה נשאר הגורם העיקרי לבעיות אוזניים (otitis) בקרב ילדים.

כיצד מטפלים וכיצד מונעים זיהומי המופילוס אינפלואנצה מסוג B?

חיסון שגרתי בקרב ילדים נשאר אמצעי המניעה הטוב ביותר. החיסון Hib מומלץ לכל הילדים מגיל חודשיים ולאנשים מבוגרים, בעיקר חולים כרוניים. לאחר הדבקה, ניתן להשתמש ב- ceftriaxone תוך ורידי עד מתן מידע לגבי רגישות לאנטיביוטיקה. יש להתייעץ לפני תחילת מתן אנטיביוטיקה, מכיוון שישנם סוגים מעטים אשר מתאימים למקרים אלה.

במקרי מחלה בקרב ילדים שאינם מחוסנים או מחוסנים חלקית, בני פחות משנתיים, יש להשלים את מסלול החיסון העיקרי. מעבר לכך, יש לחסן את כל בני הבית, במיוחד אם נמצאים בו אנשים פגיעים הכוללים תינוק אחד או יותר מתחת לגיל 7 חודשים, ללא תלות במצב החיסון, ילד אחד או יותר מגיל 7 חודשים עד 5 שנים אשר אינם מחוסנים כראוי ואנשים עם מערכת חיסון כושלת בכל גיל. בקרב ילדים מחוסנים צריכה להתבצע הערכה לבדיקת רמות נוגדנים Hib . בכל מקרה, יומלץ לחולים על בידוד נשימתי למשך 24 שעות מתחילת הטיפול.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

קדחת צהובה – מהם דרכי המניעה ואיך אפשר להתחסן כנגד המחלה?

זיהום וויבריו שאינו כולירה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן