מחלות זיהומיות

דלקת עוצבה חדה חיידקית

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דלקת עוצבה חדה חיידקית

דלקת עוצבה חדה חיידקיתדלקת עוצבה, מנינגיטיס או דלקת קרום המוח, היא מחלה דלקתית חריפה הפוגעת בקרומים הרכים של המוח וחוט השדרה. ישנו מגוון רחב של פתוגנים שיכולים לגרום להתפתחות הדלקת: רוב המקרים של דלקת קרום המוח נגרמים על רקע זיהום נגיפי או זיהום חיידקי, אך במקרים מסוימים המחלה מתפתחת כתוצאה מזיהום טפילי או פטרייתי.

מעבר לכך, במקרים נדירים מתברר שהמחלה התפתחה בעקבות נטילה של תרופות מסוימות או על רקע מחלות שאינן זיהומיות. במאמר זה נתמקד בדלקת קרום המוח על רקע זיהום חיידקי.

מה הם הגורמים לדלקת עוצבה חדה חיידקית?

שכיחות זני החיידקים שגורמים לדלקת קרום המוח משתנה בהתאם לקבוצות הגילאים של החולים. כך למשל לדלקת קרום המוח בפגים ובתינוקות עד גיל שלושה חודשים גורמים בעיקר הזנים Streptococcus agalactiae ו-Listeria monocytogenes ולעומת זאת במבוגרים Nisseria meningitides ו-Streptococcus pneumonia אחראים לכ-80% מהמקרים.

חיידקים נוספים שיכולים לגרום לדלקת קרום המוח הם למשל Mycobacterium tuberculosis (הגורם למחלה במקומות אנדמיים לשחפת ובחולים הסובלים ממערכת חיסון מדוכאת), המופילוס אינפלואנזה b (שעד לפיתוח החיסון נגדו גרם לרוב מקרי המחלה בילדים) ו-Staphylococci, שיכול לגרום לדלקת קרום המוח כתוצאה מטראומה בחלל האף ובגולגולת.

מה הם התסמינים של דלקת עוצבה חדה חיידקית?

התסמינים השכיחים ביותר של דלקת עוצבה חדה חיידקית כוללים כאב ראש עוצמתי מאוד, קשיון של שרירי הצוואר (החולה לא מסוגל להצמיד את הסנטר לבית החזה), ערפול חושים, פוטופוביה, פונופוביה, טכיקרדיה, בחילות, הקאות, צמרמורות, סחרחורת וחולשה. בנוסף ישנם תסמינים האופייניים לזיהומים ספציפיים. כך לדוגמה אם מדובר בדלקת עוצבה חדה חיידקית שהתפתחה בעקבות זיהום מסוג Neisseria meningitides, במקרים רבים בנוסף לתסמינים שפורטו לעיל, יופיעו גם חבורות מסוג פטכיה וארגמנת על פלג הגוף התחתון, בגפיים, ברקמות ריריות ובלחמיות.

במקרה של דלקת עוצבה חדה חיידקית יתכנו גם סיבוכים מוקדמים וסיבוכים מאוחרים. הסיבוכים המוקדמים כוללים בין השאר תגובה דלקתית כלל מערכתית, אלח דם וקרישה תוך-כלית מפושטת שעשויה לגרום לנמקים של הגפיים, דימומים רב מערכתיים וצניחת לחץ הדם. במקרה של זיהום מסוג Nisseria meningitides, מתפתחת בחלק ניכר מהמקרים הרעלת דם חריפה בשם מנינגוקוקסמיה.

הסיבוכים המאוחרים השכיחים לאחר דלקת עוצבה חדה חיידקית הם פקקת בכלי הדם במוח שיכולה להוביל לפגיעה בתפקוד של איברים שונים בגוף ולקות שמיעה המתפתחת כתוצאה מפגיעה בעצבי הגולגולת השולטים בין היתר על השמיעה.

כיצד מאבחנים דלקת עוצבה חדה חיידקית?

האבחון של דלקת עוצבה חדה חיידקית מבוסס על סדרה של בדיקות מעבדה ובדיקות גופניות שבהן מנסים לאבחן את התסמינים האופייניים למחלה, בדגש על חום גבוה, ערפול חושי, קשיון של שרירי הצוואר ועוד. בדיקות המעבדה מבוצעות על דגימה של הנוזל המוחי-שדרתי הנשאבת בבדיקת ניקור מותני ועל דגימות דם. בסיום התהליך האבחוני אמורה להתקבל תמונה ברורה לגבי סוג הפתוגן שגרם לזיהום ועל חומרת המחלה.

כך למשל אם בבדיקה הביוכימית של הנוזל המוחי-שדרתי מזהים רמה נמוכה של גלוקוז ורמות גבוהות של חלבון, ניתן לאשש את החשד לכך שמדובר במחלה חיידקית ובאמצעות בדיקות מיקרוביולוגיות של הנוזל ניתן לזהות את הגורם הספציפי לדלקת. בנוסף לדוגמה באמצעות בדיקת MRI ניתן לזהות לחץ תוך גולגולתי.

כיצד מטפלים בדלקת עוצבה חדה חיידקית?

כיוון שרוב המקרים של דלקת קרום המוח נגרמים על רקע זיהום חיידקי והואיל ומדובר במחלה המתקדמת במהירות הנחשבת למסכנת חיים, נהוג להתחיל לטפל בחולה ללא דיחוי ואפילו לפני שמתקבלות תוצאות בדיקות המעבדה. הטיפול מבוסס על מתן עירוי של אנטיביוטיקה רחבת היקף, על מנת שניתן יהיה לכסות כמה שיותר זני חיידקים ובנוסף לא אחת ניתן טיפול נוגד דלקת המבוסס על תרופות גלוקוקורטיקואידיות.

יש לציין כי נכון להיום ישנם מספר חיסונים נגד חיידקים הגורמים לדלקת קרום המוח. החיסון נגד המופילוס אינפלואנזה b למשל, נמצא כיום בשגרת החיסונים לילדי ישראל. עוד יש לציין כי ישנם מספר זני חיידקים המחייבים מתן טיפול אנטיביוטי מונע לכלל האנשים שבאו במגע עם החולה (לפני שהחל לקבל טיפול), בדגש על המופילוס אינפלואנזה b ו-Neisseria meningitidis.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן