מחלות זיהומיות

חיסונים למחלות עונתיות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

חיסונים למחלות עונתיות

חיסונים למחלות עונתיותשפעת הינה שם לוירוס השפעת – Influenza virus, במצב של שפעת ישנם סימפטומים כגון: חום גבוהה, נזלת, כאב גרון, כאבי שרירים, כאבי ראש, שיעול והרגשת עייפות.

התסמינים מתחילים כ-2 ימים לאחר החשיפה לוירוס ונמשכים פחות משבוע בדרך כלל.

שטיפת ידיים בתדירות גבוהה מורידה את הסיכון לחלות בשפעת מכיוון שהוירוס עובר הרס בסבון.

הוירוס יכול להתפשט באוויר דרך שיעול או עיטוש, בנוסף ניתן לרכוש את הוירוס על ידי נגיעה בחפץ מזוהם ולאחריו נגיעה בעיניים או בפה.

איך עובד חיסון?

תלוי בסוג החיסון, אבל באופן עקרוני החיסון משפעל את מערכת החיסון ומאפשר לה להכיר את הוירוס, כך שבפעם הבאה שהיא תיפגש איתו, כאשר נידבק בוירוס למשל, יהיו כבר נוגדנים מוכנים כנגדו והמערכת תוכל מהר לתקוף להשמיד אותו.

במצב בו אין חיסון מראש, כלומר לא נלקח החיסון לשפעת, בעת הדבקה על המערכת ללמוד את הפתוגן, דבר העשוי לקחת כמה וכמה ימים בהם הפתוגן נמצא בגוף ועשוי לפגוע בו.

מדוע יש להתחסן כל שנה מחדש?

וירוס השפעת משנה את מבנהו בצורה מהירה ולכן יש כל שנה להתאים את החיסון למבנה החדש של הנגיף. על כן החיסון שנוצר בגוף בשנה שעברה – אינו יעבוד בשנה הנוכחית ויש להתחסן מחדש.

האם החיסון מומלץ ולמי?

ארגון הבריאות העולמי והארגון למניעת מחלות אכן ממליצים להתחסן מידי שנה, לכל אלו מעל גיל 6 חודשים בייחוד לאלו שנמצאים בסיכון. למעט אלו הרגישים לחיסון או לביצים.

לדוגמא, במבוגרים ראו ירידה בתחלואה בקבוצת המתחסנים ביחס לקבוצת הלא מתחסנים.

מיהם האנשים בקבוצת הסיכון?

  • עובדים במערכת הבריאות
  • נשים בהריון
  • אנשים בגיל הזהב
  • ילדים בין גיל 6 חודשים ל5 שנים
  • אנשים בעלי מחלות כרוניות כגון: סוכרת, אסתמה, מחלות לב או אנשים מדוכאי חיסון.

אנקטודה מעניינת בנושא היא שחיסון של נשים בהריון כנגד נגיף השפעת נמצא כמוריד את הסיכון ללידה לפני הזמן.

לכן לאנשים אלו מומלץ אף יותר לקבל את החיסון.

יש לציין את הסיכון שיש לילודים, שיעור התמותה ביילודים הינו גבוהה כאשר הם נדבקים בוירוס השפעת, על כן מומלץ כי המטפלים ביילודים גם הם יתחסנו כנגד נגיף השפעת כדי למנוע העברה לתינוק.

מהם סוגי החיסון שישנם כנגד וירוס השפעת?

בעיקר חיסון מומת וחיסון חי מוחלש.

החיסון המומת, המכיל וירוס מת, ניתן בהזרקה בעוד החיסון המכיל וירוס חי מוחלש ניתן כספריי לאף. הכוונה בוירוס חי מוחלש היא לוירוס שעבר תהליכים כאלו שפגעו באלימות שלו ביחס לוירוס המקורי.

יש לציין כי את החיסון החי מוחלש אין לקחת במצבים שונים: בהריון – יש סיכון תיאורטי לעובר ולכן אין לקחת חיסון מסוג זה ובנוסף, אנשים עם מערכת חיסון מדוכאת אין לתת להם את החיסון החי מוחלש ועוד.

תופעות לוואי של החיסונים

החיסון נחשב לבטוח ותופעות הלוואי מינוריות. יש לזכור כי אין לתת את החיסון לאנשים הסובלים מאלרגיה לביצים או לגרסאות קודמות של החיסון.

יש לציין את תופעת ההתנגדות לחיסונים הקיימת בחלק מסוים באוכלוסייה. ישנם המוחים כנגד החיסונים בטענה האומרת כי החיסונים אינם בטוחים לשימוש. יש לציין כי חיסונים הידועים כחיסונים בטוחים כמו למשל החיסון לשפעת אכן נבדקו בצורה מדעית ונמצאו בטוחים. תופעה זו של התנגדות לחיסונים הביאה להתפרצויות של מחלות שהיו ברי מניעה באם היו מתחסנים.

דוגמא למצב שכזה הייתה בשטוקהולם בשנים 1873-74, בה עקב טעמים דתיים הייתה התנגדות לחיסונים דבר שגרם לירידה משמעותית במספר המתחסנים וכתוצאה מכך החלה אפידמיה באותו מקום, של אבעבועות. לאחר מכן החלה עלייה בהתחסנות והאפידמיה שכחה.

כלומר, יש אומנם להיות ביקורתיים וזוהי אף תכונה חשובה במדע אך יש לבדוק כל דבר לגופו של עניין ולבדוק את הטענות הנשמעות בצורה ביקורתית לכל צד.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן